Det norske språk i fare? Serr?

Jeg kan vel betegnes som et språkpetimeter, og vil helt sikkert skrive en del om dette temaet.

I lang tid har man diskutert det norske språks tilstand, og det debatteres alt fra lånord til grammatikk og utvanning av dialekter. Alt dette opptar meg, og jeg må vel medgi at jeg er rimelig konservativ når det kommer til språk. Jeg synes innimellom det er skremmende å se hvor ille det kan stå til med folks skriftlige framstillingsevne, og en enkel og meget tilgjengelig arena er Facebook. Jeg tar meg selv i å bli lettere irritert når jeg ser slekt og venner begå språklig harakiri med jevne mellomrom. Det handler ikke om dysleksi, det handler ikke om at jeg er en flisespikker heller (noe jeg er, men pytt). Jeg mener det handler om at respekten for det skriftlige er så godt som borte. “Før i tiden” var det ikke for hvermannsen å kunne dele sine nedskrevne meninger med omverdenen. Nå er du en sosial evnukk hvis du ikke gjør det. “Før i tiden” kladdet man, for så å føre sirlig inn med finpennen. Nå trykker man F7. “Før i tiden” ble til og med trønderske dagbøker skrevet på bokmål. No e dagboka ofenntli , å sher sånn ut .

Fy faen. Jeg skriver bokmål, av den enkle grunn at bokmål er et av skriftspråkene i dette landet. Dialekter finnes egentlig ikke skriftlig. Det har kommet så langt nå at ungdomsskoleelever og elevrådsledere seriøst legger frem forslag om at de som vil besvare skriftlige eksamener på dialekt må få lov til det. Makan til vrøvl.

Det muntlige er også på full fart rett til helvete. Det går folk rundt og sier “lol”, “fo’ sho”,  “skjer’a, Bagheera” (jepp, det finnes de som sier det fortsatt) og “serr”. I fullt alvor. Og disse folka har stemmerett. Kanskje de til og med har barn.
Jeg har ikke så mye mot lånord fra andre språk, det er en naturlig konsekvens av at verden har blitt mindre. Og man er avhengig av å kunne kommunisere med omverdenen, og den kan ikke norsk. Men jeg mener altså at å forflate det norske språket på denne måten fører til et fattigere språk, tap av kultur og historie, og fører til en mindre rik nasjon. Jeg innser nå at jeg kan høres ganske nasjonalistisk og Vigrid ut her, men det jeg mener er at Norge er et tradisjonsrikt land med en rik kulturarv, noe som er verdt å ta vare på. Og da er det en liten anstrengelse å føye til “iøst” etter at du har gulpet ut et “serr”.

Jeg kan holde på slik i evigheter, men nå skal jeg roe meg ned, ta en kopp kaffe og se på gamle partilederdebatter fra tidlig 80-tall. Kåre Willoch er min helt.

Og nei, jeg har ikke glemt dere som sier “shøre” når dere mener “kjøre”. Føkk dere.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Språk. Bookmark the permalink.

8 Responses to Det norske språk i fare? Serr?

  1. Viggo says:

    Kainn du lær mæ å bruk binde-stræk?

  2. albin says:

    Hva med den lekre fornorskelsen av orden fuck ?
    Å tolke ord fonetisk er vel en tvilsom praksis av mere profan art ?

    Dette til tross ser jeg frem til dine småparanoide flisespikkerier.

    • shandiosa says:

      Blåøyd av meg å gå ut fra at alle skjønte den selvmotsigende ironi-snerten i siste linje.

    • Radiojente says:

      Jeg synes du skal skrive et innlegg om at det nå er tillatt å skrive “mere”. Hvis ikke gjør jeg det. Det er like skammelig som at “ennå” er blitt friform sammen med “enda” (som plutselig kan brukes i alle sammenhenger).

  3. Bork S. Nerdrum says:

    Det er vakrere å skrive et sidemål når en bruker så sløvt bokmål som de gjør. De har en slapp holdning til det norske sprog.

Leave a Reply

