Tegnsetting og mellomrom

Folkens. Er det så vanskelig? Dette skal da virkelig være barnelærdom i ordets rette forstand! Jeg har til og med sett folk med lærerutdanning som roter med dette. I folkeopplysningens navn, dagens bidrag for å gjøre verden bedre:

Det skal ikke være mellomrom før følgende tegn:
. , : ; ! ? / ‘
Mellomrommet kommer etterpå.

Altså, ikke slik: “Vent ,ikke skyt ham.”
Heller ikke slik: “Vent,ikke skyt ham.”
Ikke slik heller: “Vent , ikke skyt ham.”

Dette er det riktige: “Vent, ikke skyt ham.”

Det var bare det. Skjerp dere, så gjør dere livet mye lettere for mange. For det finnes flere som meg.

Det var et veldig kort og litt surmaget blogginnlegg. Beklager det altså, her er en kattunge:

Nå er alt bra igjen.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Språk. Bookmark the permalink.

4 Responses to Tegnsetting og mellomrom

  1. For en søt liten kattepus! Og artig å sjå yngre mennesker som også er interessert i det norske språket. Men dere må bare huske på at rettskriving ikke er alt *humre*. Jeg er gammel nok til å utrykke meg nogenlunde riktig, men også gammel nok til å gi en lang flat en i om alt blir rett eller ei. Ingen som setter karakterer på meg nå lenger *ler og tenker på sin gamle norsklærer*

    • shandiosa says:

      Det varmer å bli satt i samme bås som “yngre mennesker”! Jeg har vel fått hørt noen ganger at jeg egentlig er født en gang på 30-tallet. Og nei, rettskriving er ikke alt. Man har grammatikken å tenke på også.

  2. Peva says:

    Jeg stemmer for “Vent ikke, skyt ham.”

    Aldri, ALDRI trodde jeg dagen skulle komme at jeg satt og leste en blogg forfattet av deg. Aldri. Liker jeg det? Ja. Så jeg det komme? Aldri.

Leave a Reply

