Hvordan å ikke ha peiling og slippe unna med det

Jeg kunne skrevet ei (veldig lita) bok om hvordan man kan slippe unna situasjoner, spørsmål og konfrontasjoner der man ikke har peiling, men komme med et svar. Heldigvis har jeg selvfølgelig nesten alltid peiling (det er muligheter for at mine overordnede leser dette), men det kommer alltids en eller annen tufs og stiller et spørsmål man trekker blankt på.

Jeg har jobbet som mellomleder i noen år, og i den posisjonen blir man bombardert med situasjoner som krever et kjapt svar. Da er det vanskelig, selv for et übermensch, å alltid ha et kjapt og tilfredsstillende svar. Jeg vil derfor dele noen kjappe og enkle tips for å slippe unna når det eneste du kommer opp med er en hjernefjert.

Vær oppmerksom på at dette ikke vil bety at du fra nå slipper å ha peiling. Dette er først og fremst tips for å kjøpe tid i jobbsammenheng, for før eller senere må du sikkert komme med et svar. Disse tipsene må brukes sparsomt og kun i nødsfall, du blir fort gjennomskuet tredje gangen på rad. Og ja, dette er egentlig omformuleringer av “pokkern om jeg veit.”

– “Veldig bra spørsmål, kan du sende meg en mail på det, så ser jeg på det?”
Det du mener: “Nå spør du bare for å sluntre unna. Kom deg tilbake på jobb.”
– “Det er en problemstilling jeg ikke har engasjert meg så veldig i.”
Det du mener: “Det var det teiteste jeg har hørt denne uka.”
– “Jeg liker måten du tenker på. Godt innspill, jeg tar det videre.”
Det du mener: “Oi, dette tror jeg ingen kan svare på. La oss håpe du glemmer det.”
– “Jeg skjønner. La meg snakke med Egil, så kommer jeg tilbake til deg.”
Det du mener: “Uh, faen.”

Den siste kan brukes selv om du ikke har en eneste Egil å støtte deg på. Navnet høres stødig ut, og Egil er en fyr man kan stole på.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Jobb. Bookmark the permalink.

4 Responses to Hvordan å ikke ha peiling og slippe unna med det

  1. albin says:

    Ikke for å glemme det universale svaret “Æ sjer den” samtidig som du nikker lett anerkjennende.

  2. Wendys says:

    ooh, jeg har en! :) Hvordan overbevise andre at du kan litt om vin. Lukt godt ned i glasset, ta en slurk, se tankefullt opp i være og deretter kom med frasen “mmm… jeg lurer på hvordan denne hadde gjort seg et par år til på flasken”. Ta med den i boka di du ;)

Leave a Reply

