Gjør dere klare for K-Pop!

ADVARSEL
Blogginnlegget inneholder folkeopplysning, finger på trendpuls og en haug med linker.

Innimellom dukker det opp musikktrender som ved første ørekast virker litt latterlige og/eller fremmede. På begynnelsen av 80-tallet ble mesteparten av mainstream-rocken plutselig pseudo-reggae. På 90-tallet var det The Latino Invasion. Det som nå lurer rundt svingen er intet mindre enn et vell av asiatisk pop. Det kommer en bølge (too soon?) av glattpolerte jenter og jentegutter, autotunet og  ferdig airbrushet.

Koreansk pop (derav “K-Pop”, din sløvsekk) har begynt å få fot i så godt som hele østlige Asia, og USA har også faktisk såvidt fått øynene vidåpne (det var da svært til racial slur) for dette fenomenet. Big Bang ble nettopp første ikke-engelskspråklige artist/gruppe som kom inn på US Top 10 album chart. JYJ er en av de mer fremadstormende gruppene, og er tatt inn under Kanye Wests vinger. K-pop begynner nå å bli kjent hos mange, og folk i musikkpressen som følger litt med i timen har innsett at dette kanskje er det nye store.

Da jeg først ble introdusert for denne sjangeren avfeide jeg det som tøys, men låtene setter seg like tungt som far min etter julemiddagen. Det jeg har sett av K-Pop kan beskrives som en slags reinvention av 90-talls-storheter som Backstreet Boys, N*Sync med en dæsj Britney Spears, bare bedre. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Alle ser helt perfekte ut, hver tone er kalkulert catchy, det er fashion og sukkertøy i skjønn forening.

Og likevel så ekte.

Det er med andre ord bare å gjøre seg klar. Sett sjøbein (nå må jeg slutte med dette), her kommer K-Pop! Til sist, for interesserte lesere, kan jeg anbefale noen personlige favoritter:

Shinee – Lucifer

BoA – Hurricane Venus

SS501 – Love Ya

Hva tror folket? Er det rett på Norli for å kjøpe lommeparlør?

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Musikk and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Gjør dere klare for K-Pop!

  1. mii says:

    Hadde en periode med obsessive j-pop fangirling for noen år siden (da jeg oppdaget Johnny Kitagawas markedsføringssuksess og pengemasin, Arashi). Jeg kom meg videre i livet, men må fortsatt innrømme at japanernes ikke fullt så amerikaniserte musikkstil fortsatt appellerer mer enn denne glattpolerte sammensetningen av autotune og såkalt perfeksjon… Når det er sagt, må jeg innrømme at jeg likte melodien til den siste av sangene du linket til.

  2. Maryan Dahir says:

    Det er mange bedre sanger enn K-pop der ute det er bare at sensur er en stor del av Den asiatiske musikkbransjen
    men det finnes artister i alle sjangre som har så mye bedre stemmer bare sjekk
    Brown eyed girls
    MC Sniper
    kommer ikke på flere nå

Leave a Reply

