E-røyk! Hæ?

Dette produktet har eksistert en stund, men det er forunderlig få som har hørt om det: elektroniske sigaretter! En kort introduksjon:
E-røyk består av tre deler: batteri, fordamper (såkalt atomizer) og væskeampull. Kort fortalt driver batteriet fordamperen som da omdanner væsken i ampullen til damp. Væsken er hovedsakelig vegetabilsk glyserin og nikotin. Ampullen går tom etter ca tre-fire dager (naturligvis avhengig av bruk), batteri og fordamper skal vare i mange måneder.

Jeg kjøpte en “startpakke” for et par dager siden og betalte ca. 500 kr:

Estimert "levetid" på ca. tre uker. 5 nye væskeampuller vil koste ca 150 kr.

E-røyk har fått en del oppmerksomhet i det siste, spesielt i filmen The Tourist, der Johnny Depp setter ny personlig rekord i produktplassering. Katherine Heigl fikk også litt pepper etter at hun demonstrerte e-røyk hos David Letterman for kort tid siden. Jeg var ganske nysgjerrig på dette, og måtte bare sjekke. Ville det føles som å røyke “vanlig” røyk? Kan dette erstatte tobakksvarene? Føler jeg meg like tøff og kul med e-røyk?

Slik føler jeg meg med analog røyk.

Slik ser jeg ut nå jeg tar mine første trekk av e-røyken.

Foruten fordamperen driver batteriet også et oransje lys som simulerer sigarettglo. Dette er litt teit, men hjelper på røykeopplevelsen. Man røyker som vanlig, og jeg ble overrasket over hvor “naturtro” dette så ut.

Ikke røyk, men damp! Det svir ikke på øynene, stanker ikke bilferie og i forhold til vanlige sigaretter veldig harmløst.

Dette er selvfølgelig ikke et forsøk på reklame, verken for e-røyk eller vanlig røyk, til tross for at alle de tøffe røyker. Jeg synes at det er merkelig at ikke flere er klar over at e-røyk finnes, den reduserte helsefaren tatt i betraktning. Kanskje det er nettopp derfor? Konspirasjonsflagget!
Jeg tenkte å avslutte med en oppsummering av fordeler og ulemper (slik jeg ser det):

Fordeler med e-røyk vs. tobakk-sigaretter:

  • Du dauer ikke av lungekreft når du er 31 år. Null tjære, benzen, blåsyre eller formaldehyd. Det du innhalerer er egentlig bare vanndamp med nikotin, som i seg selv ikke er ille.
  • Du rundjuler ikke lungene dine flere ganger daglig, og puster som et vanlig menneske. Du kan småløpe opp trappa igjen!
  • Røyken/dampen forsvinner etter få sekunder, og fyller ikke rommet med stank. Jeg har blåst e-røyk i trynet på ikke-røykere uten at det ble annen reaksjon enn et positivt “hm!” Det er 99% fritt for passive effekter.
  • Det er billigere.
  • Du kan få mange smaker, fra tobakk og kaffe til sjokolade og nøkkelost.
  • Du kan i teorien røyke inne på kafè, pub og bibliotek.

Ulemper med e-røyk vs. tobakk-sigaretter:

  • Det føles litt apotek, som å sutte på ei lita penn.
  • Det river ikke på samme måte som sigaretter.
  • Det er litt tungvint å måtte bestille “påfyll” fra nett (det er ulovlig å importere og forhandle i Norge, men fullt lovlig å bestille fra et annet EØS-land).
  • Hvis du røyker fra før vil du fortsatt ha litt lyst på ordentlig røyk etter en elektronisk en. Ev. vil du ha mer av the good stuff i hvert e-drag.
  • E-røyk har ingen begynnelse, og ingen slutt. Med vanlige sigaretter sier dette seg sjøl, og er på en måte “dosen” man er vant til. Dette kan vel kanskje også ses på som en fordel for e-røyk.

There you have it. På langt nær en erstatter for følelsen av en sigarett, men så uendelig mye mer fornuftig. Det kan på mange måter sammenlignes med Clausthaler vs. Dahls. Bare at forskjellen er mye, mye større.

Er det på tide å kutte ut den blodtøffe siggen og gå for en litt sånn nerdekjerring-løsning?

Tenk litt på det du, mens jeg lader røyken.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Helse, Livet (duh), Popkultur and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to E-røyk! Hæ?

  1. Viggo Olden says:

    Øøøøøøhh…. Jeg bare…. øøøøøhhh……. hæ?

  2. Radiojente says:

    Sært. Men det blir kanskje litt hyggeligere å komme på besøk til dere hvis dere begynner å e-røyke.

  3. Ida Asuka says:

    Hæhæ, artigste jeg har sett i dag! Tror nok jeg tviholder på Luckypakka mi en stund til likevel.

  4. “(det er ulovlig å importere og forhandle i Norge, men fullt lovlig å bestille fra et annet EØS-land)”
    Det er ulovlig å importere/forhandle de i norge om de inneholder nikotin.
    Uten nikotin så kan de importeres/selges men er store begrensninger på markedsføringen.

    Konspirasjonsflagget kommer ofte opp i diskusjoner rundt el-sigaretter, “nøytrale” raporter har blitt avdekket som kjøpt og betalt av tobakksindustrien.

    • Shandiosa says:

      Ja, jeg mener regelverket ble endret/innført kort tid etter at dette innlegget ble skrevet (april 2011). Fortsatt en litt uoversiktlig tåkegraut i mine øyne. :)

Leave a Reply

