Font og fjas

Hvis grafisk design var musikk, ville fonter vært høyttalere. Hvis brev hadde vært trafikk, ville fonter vært biler. Hvis plakater hadde vært øl, hadde fonter vært boksen og flaska.

Jeg, i likhet med deg, omgås veldig mye skrift fra dag til dag. Du ser på det nå. Og utseendet på skriften har selvfølgelig mye å gjøre med hvordan man oppfatter det som står skrevet. Det finnes tusenvis (om ikke millionvis) av skrifttyper, og det er lett å gå seg vill.

Jeg så for en stund siden en dokumentar om fonter.

Det stemmer. En fontfilm. Jeg kosa meg med den.

Jeg forsto etter hvert at Helvetica er The Gold Standard når det kommer til fonter. De fleste gode grafiske designere har minst 10-15 forskjellige versjoner av Helvetica som du og jeg sikkert ikke hadde sett forskjell på. Men i bransjen er det slik at enkelte heller ville drukket Lynol enn å bruke Times New Roman. Jeg for min del er ikke helt der, men det er en god del fonter som rett og slett provoserer meg. La meg ta noen få:

Algerian? Hva har dette med Algerie å gjøre?

Denne er kun godtatt hvis du er en førskolelærer på bøgda som sitter med en PC fra 1992, og dette er det eneste alternativet til Times New Roman når du skal lage overskrift til reklameplakaten for barneteaterforestillingen.

Dette er ikke "curls", det er Curlz, dammit!

Denne er irriterende når en 8-åring bruker denne i leksene sine, men når en frisørsalong reklamerer for “billig klipp utført av våre lærlinger” ved hjelp av Curlz MT, bør de fleste spontanutvikle en intens lidenskap for hatter.

Disse to er ille, og man ser dem altfor ofte. Men det er en font som er ondskapen sjøl. For å holde meg til temaet jeg starta med: Hvis fonter hadde vært musikk, ville denne vært Rednex. Hvis fonter hadde vært trafikk, ville denne vært en knæsjkledd syklist midt i veien. Hvis fonter hadde vært øl, ville denne fonten vært 10 % Grans Premium og 90 % pensjonisturin.

Fy faen. Bare... fy faen!

Jeg går hardt inn for å unngå å lese ord hvis de står skrevet i Comic Sans. Hvis jeg hadde kommet i en situasjon der jeg måtte desarmere en bombe og instruksjonene hadde stått i Comic Sans, hadde jeg sett bort, kasta litt opp i munnen og gjort fred med Gud.

Det er nesten slik at jeg ikke forstår det hvis det står skrevet i Comic Sans. Ord og setninger som egentlig er formelle, saklige og bra blir til latterlige kråketær som jeg ikke skjønner noe av. Det er som om jeg utvikler en slags akutt speilvendt slapstick-dysleksi som vrenger ordenes betydning tvert de er skrevet i Comic Sans.
Jeg tror flere har det slik.
La oss prøve! Nå skriver jeg et litt ordentlig og viktig ord i Georgia (en av mine favorittfonter):

Se der ja! Offisielt og fint.

Så prøver vi det samme ordet i Comic Sans. Lukk øynene i noen sekunder først.

Rensk hodet.

Pust.

Ok, vi prøver. “President” skrevet i Comic Sans:

Jepp.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Jobb, Språk and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Font og fjas

  1. Radiojente says:

    Det beste innlegget jeg har lest på lenge. Jeg har mange ganger tenkt på AKKURAT det samme, og fikk lyst til å lage et lignende et. Får jeg lov til det? Headeren er også flott, forresten. Fin bloggutvikling. Nå mangler du bare en statistikkteller.

    • shandiosa says:

      Haha. Takk. Statistikkteller kan jeg ordne den dagen jeg havner på VG-forsida. Det blir aldri nok fontprat, og jeg glemte et par. Jokerman og Impact er også heslige ting.

  2. mii says:

    Brilliant skrevet, for meg er det definitivt Comic Sans som tar kaka! Den er bare helt forferdelig, og det er helt uforståelig for meg hvordan folk klarer å faktisk bruke den i profesjonell sammenheng (eller noen som helst slags sammenheng i det hele tatt).
    Innlegget fikk meg til å tenke på denne, http://theoatmeal.com/comics/design_hell. :)

  3. Tora says:

    Jeg ler! Beste innlegg jeg har lest på lenge!
    Du er genial

  4. eirin says:

    ler så jeg hikster! takk for ett fantastisk innlegg

Leave a Reply

