Apple-disipler

PC mot Mac. Dette er selvfølgelig en av det siste tiårets største debatter, diskusjoner og pissekonkurranser. Det er en krangel som er mer sliten enn Courtney Loves psykolog, og jeg har på ingen måte tenkt å argumentere mot Apple-produkter. Jeg har i utgangspunktet ikke så mye mot disse fruktprydede dingsene, og jeg var ikke langt unna å kjøpe en iPad 2 for noen måneder siden. Det er ikke det det handler om.

For flere år siden hørte jeg et utsagn som jeg fortsatt mener er riktig:
PC har brukere, Apple har fans.

Og Apple-fans har en finkalibrert nese for design.

For enkelte er Apple-produkter selve livet. Heldigvis tilhører disse mindretallet, men det er skremmende mange som får et snev av nyfrelst-glød i øynene tvert man starter et ord med liten i. Det er veldig mye som minner om religiøs fanatisme, og det er gjennomført studier som mer eller mindre konkluderer med at Apple-fans har samme reaksjonsmønster og nevrologiske reflekser når det kommer til iAvguden sin som hjernevaskede kultmedlemmer har til sine ledere og gudeobjekter. Apple er det eneste varemerket jeg har hørt om som har pilgrimer. Jepp. Apple-fanatikere foretok en 5000 kilometer lang pilgrimsreise til den første Apple-butikken i anledning dens 10-årsjubileum. Sitat: “I had not dreamed that I would be standing here and speaking to the staff in the number one store. Amazing.”

Frisør? Niks, håret vokser slik av seg selv etter at jeg installerte Snow Leopard.

Dette er som sagt de mest ekstreme. Likevel ser jeg små tegn til hjernevask hos flere godt oppegående mennesker i min hverdag. Og innimellom kommer det uttalelser som i beste fall hinter om lettlurthet eller mangel på kildekontroll, og i verste fall rundvasket hjerne. Det meste går på urokkelig tro på at Apple er ledende innen nyskapende teknologi, at iProdukter er usårlige og at man slipper unna alt som heter reparasjoner og reklamasjoner. Vel, alt er feil. Apple fant ikke opp mp3-spilleren, Apple fant ikke opp touchscreen, Apple fant ikke opp datamusen, Apple fant ikke opp nettbrettet og Apple fant ikke opp videotelefoni. Apple har like høy andel reklamasjoner, klager og reparasjoner som andre produsenter og Apple-produkter er også mottakelige for virus og annen malware.
Igjen, i frykt for at en horde eplehoder vil stå utenfor kåken min med hvite designerhøygafler og fakkel-apps, må jeg understreke at jeg ikke kritiserer produktene, det er helt greie dingser som funker fint.

Og de har vært greie hele tiden. Til og med iBrick fra 1827 var flott.

Det er folks forhold til produktene jeg kritiserer. Og jeg kritiserer den tsunamien av reaksjoner som spontangulpes opp med en gang man kan finne på å påstå at ett ikke-Apple-produkt er like bra eller, Jobs forby, bedre enn et tilsvarende Apple-produkt. Jeg kritiserer at fanboys verden over tror de har skjønt mer enn alle oss andre og tror de har et bedre liv enn “stakkars, treige PC/Android/Windows-brukere.” Men hva er egentlig grunnen til at millioner går rundt med vasne blikk, sikkel i munnviken og knekk i knærne på grunn av dette merket?
Kan det rett og slett være fordi iPodMacPadSnapCracklePop er bedre enn alt annet?

Selvfølgelig ikke. John, ro deg til helvete ned. Tosk.

Det handler selvfølgelig om markedsføring og merkevarebygging. Også kalt propaganda og hjernevask. Jeg nevnte innledningsvis at Apple ikke har brukere, men fans. Og far sjøl, Steve Jobs, var en sertifisert ninja-terminator-jedi når det kom til å bygge en slags myte rundt det kvartspiste eplet. Han var en spin doctor av ypperste rang, når han gang på gang presenterte produkter og tjenester som har eksistert i en eller annen form i åresvis som om det var en nyvinning på linje med oppskjært brød. Og det funket. Det heter ikke “funksjon”, det heter “opplevelse.” Da Jobs presenterte iPad for over et år siden lovte han sine disipler (direkte oversatt) “en god epost-opplevelse”, “en flott tastatur-opplevelse” og la til “å holde den i hånden er en fantastisk opplevelse”. Hvis du tar den siste uttalelsen ut av sammenheng og legger den tanken i en koffert, så er du ganske nære det som faktisk er tilfelle. Men uansett:

En god epost-opplevelse.” Smak litt på den, du.

"Ah, ingenting slår en god epost-opplevelse."

Det nye tilskuddet til epletreet var altså så himmelsk føkkings fabelaktig at å sende en epost ble en god opplevelse. Rull nå for faen inn. Det virker som gamle Stevebass ikke nøyde seg med å påstå at hans produkter gjør folks liv enklere. Han var ute etter å definere våre liv. Jobs var best/verst i klassen når det gjelder å skulle definere oss og hva som er viktig. Han messet og forkynte om connectivity, “the world is at your very fingertips” og “just one click away.” “It. Just. Works.” Han impliserte at hvis du ikke er med, så er du ute. Og det er en ganske drøy implikasjon. Steve Jobs var en slick turtleneck-bølle som manipulerer resten av klassen i storefri.

Spis den! Spis den! Er du ikke en av oss? Alle andre har spist en! SPIS!

Jobs er hovedgrunnen til Apples suksess. Han var en visjonær, en fantastisk forretningsmann og en karismatisk taler som kunne solgt shampoo til Frode Alnæs. Steve Jobs var kanskje verdens beste selger. Dermed ender manipulerte Apple-fanboys i bunn og grunn med å si “far min er sterkere enn far din.” Problemet er at Apple-fanboys aldri har møtt far min, og de aner ikke hvor sterk deres egen far er. Og faren deres er på en måte Lenin som har raida garderobeskapet til Moby og påstår han er Einstein. Eller noe sånt. Hvis du forstår hva jeg mente; takk.

Oh, and one more thing.

Jeg vet hvor snurte dere eplefantaster kan late som dere er, så for tredje gang:
Apple-produkter er helt ok.

Og måtte Steve Jobs hvile i fred, og måtte Apple atter stimulere utvikling og konkurranse.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Popkultur, Tekno and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Apple-disipler

  1. Viggo Olden says:

    Funny!

    Skuffet over at denne ikke var med: http://www.tomsguide.com/us/iPad-iMat-iBoard-Joke,news-5968.html

  2. Christopher Iversen says:

    Jeg har prøvd Mac gang på gang, men får det søren meg ikke til. Mus med én knapp – hva er det for noe?

    Ellers våger jeg meg frampå med litt supplerende litteratur: http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=macs_cant

  3. macsam says:

    Fordi jeg ikke gidder å argumentere saklig pga brekningsfornemmelser etter å ha lest dette makkverket skriver jeg bare følgende; For noe bullshit. Apple er kanskje flinke på markedsføring og hjernevasking, men hadde de solgt dritt hadde de ikke vart så lenge uansett.
    Og han “ingeniøren” her som sier “Mus med én knapp – hva er det for noe?” forteller mer en 100000000000000 ord hvorfor noen mennesker er Apple-fans og andre Winows-brukere.
    God helg. Over & out.

Leave a Reply

