Topp fem – verste låter på Spotify topp 100 akkurat nå

Sjøl om jeg er faretruende nær å være middelaldrende så anstrenger jeg meg av og til for å følge med på listene. En av mine største frykter er å en dag uttale “musikken i dag er jo bare usammenhengende bråk, dagens ungdom vet ikke hva god musikk er” og mene det. Derfor tar jeg en runde nå og da på Spotifys toppliste (Norge), altså høre på de låtene som er mest populære i landet akkurat nå. Som regel konkluderer jeg med at flertallet av sangene er overfladiske club bangers designet for å få damene til å riste på pengemakeren sin. Disse låtene irriterer meg egentlig ikke, da det er bruksmusikk. Selv om Black Eyed Peas, David Guetta og Pitbull er heslige monstre som produserer snørr i lydform, tjener låtene sin hensikt. Det som plager meg er drittsanger som prøver å være noe. Nå skal jeg ikke bruke opp internett på å forklare hva jeg mener er feil og hvorfor, så vi går rett på:

VERSTE LÅTER PÅ SPOTIFY TOPP 100 AKKURAT NÅ

5. The Lonely Island feat. Akon – I Just Had Sex (#64 på Spotify)

De to som ikke står i midten har faktisk 5 låter inne på topp 100. Se på dem.

The Lonely Island er en artig gjeng. Jeg har ikke noe imot dem, de er stort sett morsomme. Jeg er fan av både denne og denne. Og ikke minst denne. Men med I Just Had Sex bommer de totalt. Det verste med denne låta er faktisk ikke Akon, som med sin såvidt menneskelige nesestemme har forpestet radiobølger i årevis uten at noen har gjort noe for å stoppe uvesenet. Det som gjør at denne låta er et eneste langt panneklask er at det er ei tre minutter lang punchline til en vits som var utdatert allerede på den tiden Thomas Wassberg herjet skiløypene.

Og skiløypene herjet med skjegget hans.

Teksten forteller altså om en fyr som har hatt sex, og om hvor fantastisk det var. Og ikke minst at det var overraskende at han fikk ei dame i seng. Og det er lagt frem på en slags over-the-top-naiv måte, som visstnok var artig på 90-tallet en gang. “Have you ever had sex? I have, it felt great. It felt so good when I did it with my penis.” Jeg skjønner greia, og ekstrem-barnslig humor kan funke. Men dette er bare flaut. Og låta er dårlig. Og Akon er fortsatt utålelig.

4. Cir.Cuz – Radio (#4 på Spotify)

"Ikke bry deg om hva tjukken gjør bak der. Se på truten min."

Rent musikalsk er dette formeltro norsk rap, og jeg trodde først dette var Karpe & Kriss eller minst én av dem. De første seks stavelsene her er “Åh! Yeah! Hun er så fly!”, noe som krever intens kontroll på brekningsrefleksen allerede etter tjue sekunder. Teksten videre handler om vokalistens egenskaper (gentleman), hans stjernestatus (enorm) og hva dama hans tenker om at han er omringet av “flere hundre jenter som gjerne vil danse.” Refrenget, som gjentas søtti ganger, er fire spørsmål til kjæresten: “Når du hører meg på radio’n, skrur du opp lyden? Blir du sjalu når jentene hyler? Blir det for mye, det livet du lever med meg? Vil du bli med på det jeg vil dele med deg?”

Som paprika? Jeg vil dele paprika med deg.

Aller først, “det jeg vil dele med deg” er tydeligvis kun bensin på et potensielt bål. Hele teksten går med på å i detalj fortelle at Cir.Cuz lever stjernelivet og lager helsikes bra show som fører til at horder av kåte fjortisjenter har lyst til å “danse” nudge nudge wink wink. Så, det som sies i praksis er følgende: “Du er dritheldig som er sammen med superstjerne-meg, for jeg kan danse horisontaljenka med hvem som helst, når som helst. I tillegg er jeg en fantastisk fyr som betaler middagen for oss begge. Jeg er jo stjerne, ikke sant. Nevnte jeg de kåte fjortisjentene? Hvordan føler du deg når du sitter hjemme og hører meg på radioen med ingen annen kontroll på situasjonen enn det volumknappen tilbyr?”

3. Chris Medina – What Are Words (#6 på Spotify)

What are curls if you really don't mean it when you spray them?

Jada, jada. Flott fyr. Helt grei ballade. For dere som har bodd under en latterlig svær stein det siste halvåret: Chris Medina er en American Idol-deltaker som hadde en rørende historie om sin kjæreste som for to år siden havnet i en bilulykke. Som følge av det havnet hun i rullestol og har svært begrensede kommunikasjonsevner. Chris Medina har siden tatt seg av kjæresten, og de er i dag gift. Med andre ord er Chris en kjernekar, som ofrer alt for kjærligheten. Han så mye karma at han stort sett kan gjøre hva han vil resten av livet.

Som å bruke pensjonisttilværelsen til å ete sjelen til små jenter. Karma til overs.

Det er ikke det at låta er så hinsides ræva, og jeg tror Medina er en oppriktig snill fyr med sangtalent. Problemet er at hans historie ble fremstilt på en slik måte kun American Idol klarer, han fikk utrolig mye oppmerksomhet frem til han røk ut før finaleomgangene. Her kommer en besk bismak: What Are Words er slett ikke skrevet av Medina, men av Rodney Jerkins. Han står bak låter til pengemaskiner som Britney Spears, Beyoncé og Lady Gaga, og dette er en fyr som kjenner igjen potensiell inntekt når han ser den. Tvert han så at Chris Medinas rørende historie gjorde inntrykk på folket, skrev han What Are Words, og singelen ble utgitt dagen etter at Medina røk ut av Idol. Jernet var varmt, Jerkins er en smed i verdensklasse. Jeg klarer ikke å høre låta uten å tenke på glisende plateselskapfyrer som sitter selvtilfredse og gnir seg i hendene. Med dollarsedler.

2. Plumbo – Møkkamann (#20 på Spotify)

Produktet er sterkt etsende og danner ekstremt brannfarlige gasser ved blanding med vann.

Enkel faux-rock med folkemusikk-tvist og et refreng som er uimotståelig for små barn og fulle folk. Det er lett å høre på denne låta, lukke øynene og la assosiasjonene hagle: 17 russ som hopper i ring mens de holder hverandre rundt skuldrene og brøler. Fire svette 22-åringer i en Opel Rekord på vei til Sverige for å fylle bagasjerommet med snus. Et festlokale bestående av 30 % hjemmebrent, 20 % respatex og 50 % hormoner. Et fotballvorspiel med folk prydet med tribal-tatoveringer og dobbeltironiske capser. Et statsbudsjett der biblioteker og kunstnere som ikke har profitt som mål får klare seg selv.

"Han lokker på 'a med ei fløyte, men dama er ren fantasi"

Første gang jeg hørte om Plumbo, ble musikken beskrevet slik (av noen som likte bandet): “en blanding av Postgirobygget, Luxus Leverpostei og Trang Fødsel.” Hvis noen hadde bedt meg om å designe det verste bandet jeg kan se for meg, så hadde jeg sagt akkurat det. Dette er et orkester som har gitt ut platene Råkk’n Råll Harry og På Vei Til Harryland! med låtene Kong Alkohol, Tørst Som Faen og Guri Med Chevy. Møkkamann har fløytetoner som er folk-ish, det er humpa-pumpa-“rock” à la 80-talls Status Quo og låta inviterer til kauking. Æsj. Bare æsj, fyttigrisen, dra’te sjøs og spy.

1. Eric Amarillo – Om Sanningen Skal Fram (Vill Du Ligga Med Mig?) (#5 på Spotify)

Sanningen är fram. Vill du ligga med honom?

Her tror jeg at teksten må tale sitt tydelige språk:

Om jag alltid håller med dig,
fast jag tycker du har fel.
Om jag låtsas att jag bryr mig,
när du köper nya skor.
Om jag skrattar på rätt ställe,
fast du inte är så kul.
Om du tror att jag är farlig,
kanske tänder du på det.
Vill du ligga med mig då om sanningen ska fram?
Vill du ligga med mig då, vill du ligga med mig?

Hele greia er egentlig “hvis jeg oppfører meg akkurat så douche som jeg tror alle kvinner drømmer om at mannen skal gjøre, kan jeg få pule deg da?”

Eric Amarillo er 40 år.

Og like mye Pikenes Jens som denne karen er Kalle Klovn.

Musikken som akkompagnerer denne skoledagbok-poesien er mer på trynet enn grisefôr. Det er flate liksom-house-synther, det er ei akkordrekke som er blitt brukt flere ganger enn Macaulay Culkin, og Amarillo synger som om han burde vært en real tur på dass før han gikk i studio. Det beste med denne låta er at den har en slutt. Jeg fatter ikke hvordan denne låta har nådd så langt, og for meg er dette enda et krystallklart bevis på at idioti overvinner alt. Dette er landets femte mest populære låt? Dagens ungdom har fanken ikke peiling.
Nå skal jeg sette på noe Stones og løse kryssord. Kongen av Danmark, anyone?

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Musikk, Topp fem and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to Topp fem – verste låter på Spotify topp 100 akkurat nå

  1. Susann Edvardsen says:

    SÅ enig! Har (heldigvis) ikke hørt alle, men SÅ enig!
    Savner musikkanalysene dine på jobb;)
    Likanes blogg, Holmen. Keep it up! :-)

  2. Lise says:

    Jeg er i grunnen enig jeg også. I just had sex ville blitt ratet høyere av meg dog. Å ha en skokk med åttendeklassegutter synge av full hals til den sangen når vi har kunst og håndverk, er definitivt over the top. Men den der ligge med-sangen er ikke såååå ille. I alle fall ikke slik som jeg har tolket det, om det er nok å være seg selv for å være attraktiv, eller om man må tilpasse seg. Han bare utelater svaret om at det selvsagt er begge deler..

  3. Erlend Øian says:

    Jo dæven, kjøli bra skrivvi :D

  4. marthe says:

    Den verste av dem alle er etter min mening Ring Meg av Gabrielle, så irriterende at det gjør vondt, så gjennomført grusom at jeg ikke har ord for det. Æsj. Burde absolutt vært med på listen.

  5. Obladi says:

    Elsker denne bloggen!

Leave a Reply

