Vegetarianere er [sett inn adjektiv]

Det siste jeg skulle gjøre før jeg la ut dette var å sette inn et adjektiv i overskrifta. Men jeg finner liksom ikke det som passer best. For dere som ikke kjenner meg: Jeg er ikke vegetarianer. Veldig ikke vegetarianer. Ikke bare er jeg ikke vegetarianer, jeg spiser kyr.
Som er vegetarianere.

Jeg har prinsipielt ingenting mot vegetarianere, men mange av dem har en lei tendens til å fremstå som bedrevitende og (ironisk nok) uspiselige. Og man kan argumentere for at kjøttetere er forutinntatte overfor veggiser, og at det er derfor jeg synes salatgnafsere ofte er litt kjipe. Men hvorfor er man forutinntatt til å begynne med? Det blir et spørsmål om hva som kom først av høna og soya.

Kanskje de kom samtidig, rett etter dysleksi?

Man kan vel si at det er fire hovedgrunner til at folk velger å bli vegetarianere:

  1. Moralske/etiske/filosofiske grunner; dyrs rettigheter, miljø, religion etc.
  2. Helse; Unngå å dø i en haug av fedme, kolesterol og baconsurret spekk.
  3. Personlig smakspreferanse; kjøtt smaker ikke godt.
  4. Masochisme; det er stas å bli spurt “hvorfor er du vegetarianer?” sjuogtyve ganger om dagen.

Den første kategorien er i beste fall nesten grei, sjøl om jeg ikke nødvendigvis er enig i noe av det. Man kan diskutere hvilke økonomiske og miljømessige følger det ville fått om alle, flesteparten eller bare halvparten av verdens befolkning plutselig ble vegetarianere. Og vi kan også diskutere om en relativt stressfri tilværelse som ender i en så godt som smertefri død på en godt drevet gård er forholdsvis humant sammenlignet med å leve i frykt for jerv som dreper og spiser deg (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen). Men jeg skal ikke begi meg ut på den, det får vi spare til det nachspielet når klokka er blitt 05:23 og vi har gått tom for ting å prate om. Eller, dillfantaster holder kanskje ikke ut så lenge. Noe som tar meg til punkt nr. to.

Rødt kjøtt og fleskemarinert smult medfører masse som ikke er kjekt. Hjerte- og karsykdommer er det som tar livet av flest folk i verden. Og folk som ikke bryr seg om hva de spiser, får som regel en livsstilsrelatert sykdom de knertes av. Mye av det samme gjelder de som livnærer seg av asparges, surimi og pipeløk. Hvis du som veggis ikke passer på å få i deg nok protein, aminosyrer, B12 og annet livsnødvendig snadder som du får hvis du spiser kjøtt, så blir du alvorlig sjuk. I tillegg må du passe deg for “sunn mat i forkledning”, f.eks. fast-food-salater med fire never sukker.

Vegetarianere lever ikke lenger enn kjøttetere. Det er kanskje sant at de som er vegetarianere av helseårsaker samtidig er ikkerøykere, trimmer mer og drikker mindre alkohol, slik at de forlenger livet på det viset. Men det går opp i opp: kjøttetere kompenserer med å le mye.

"Hahahahamburger!"

Det finnes også en egen rase av badass super-vegetarianere: veganere. Det er i bunn og grunn vegetarianere som holder seg unna alt animalsk: kjøtt, egg, meieriprodukter, honning, ull, lær, pels, silke og humor. Hvis du møter ei beinmager, humørløs dame med tynt hår, hampsandaler og et håndtrykk like bestemt som en venstrevelger, så er sjansene gode for at det er noe så sjeldent som en lys levende veganer. Jeg vet faktisk ikke om jeg kjenner noen veganere. Jeg tror ikke det, men nå ser jo jeg for meg at alle veganere ser ut som en gelatin-gjennomsiktig Björk, så hvem vet.

Denne nepe-dietten gjør virkelig underverker for BMI'en.

Det jeg vet er at jeg har snakket med folk som styrer unna kjøtt fordi det ikke smaker godt. Aller først: for noe sprøyt. Det er mitt syn, og folk er forskjellige. Folk liker så mye rart. Men det finnes et aldri så lite paradoks her: kjøtterstatninger. Husker du bildet av soya-høna? Det finnes utallige slike produkter, av blant annet sopp, ris, soya og tofu. Hvorfor? Er det slik at folk blir vegetarianere, mister humøret og blir så grinete og trassige at de skal finne opp sitt eget kjøtt? Det vil jo si at de, som normale folk, egentlig synes kjøtt er namnam. Jeg har smakt tofu, og det smaker helt elendig. Det smaker ihjelkokt ris, utvannet kefir og tom håpløshet. Mest av alt minner tofu om trist ost.

Avbildet: trist ost.

Og hvis du absolutt skal være så sta at du holder deg unna deilig, deilig indrefilet på en seng av bacon, så er det en fordel å være sosial masochist. For folk vil spørre. Og enkelte vil fnyse av deg og si at du er teit. Og noen få vil trykke bogskinke opp i nesen din. Og du kan svare med å slå dem i fjeset, men det vil ikke hjelpe stort ettersom muskelmassen din sannsynligvis er faretruende lav. Uansett; vær forberedt. Som vegetarianer, veganer, ovo-lakto-entusiast eller pescetarianer (som er den feige versjonen av vegetarianer der man kan spise fiskekjøtt) må man tåle å føle seg som en avviker. Og jeg innrømmer glatt at jeg ikke forstår de som blir vegetarianere av egen fri vilje, for 95 % av all vegetarmat er forferdelig. Restauranter bryr seg ikke, folk har ikke peiling på hvordan de skal lage ålreit veggismat, og klorofyll smaker ærlig talt ikke særlig godt i utgangspunktet.

Åh, nevnte jeg at Hitler var vegetarianer?
True story.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Helse and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Vegetarianere er [sett inn adjektiv]

  1. Viel says:

    Vi hadde en veganer i klassa på ungdomsskola. Det skal sies at ho levde et ganske trist liv på skolekjøkkenet i 9. klasse. Ja, ho hadde faktisk tatt et “bevisst valg” allerede som 14-åring, som ho uttrykte gjennom MSN-nicket “Give blood, and save a life. Go vegan, and save a hundred more”. Det gjorde inntrykk; jeg husker det ordrett.
    Ho er forøvrig den eneste veganeren jeg noensinne har visst om, så mitt bilde av veganere er heller høye wannabe-gothere som sitter bakerst i klasserommet og gjemmer seg bak langt, mørkt hår og en altfor heslig sminke. Jeg har heller ikke kjent så mange gothere, eller wannabegothere, så jeg skal være litt forsiktig for ikke å skjære alle dem over en kam.

  2. Arne Olaf says:

    Veganere er som folk flest bare at vi ikke dreper for å underholde smaksløkene våre :)

Leave a Reply

