Rekordforsøk: irritasjon

Jeg er en ganske blid fyr. Det skulle jo bare mangle, jeg har ingenting å klage på. Alt i livet funker som bare juling, med kjæresten, jobben, penger og venner. Jeg har all helsa jeg har lyst på i behold, og er veldig fornøyd med livet slik det er blitt. Jeg lever kort sagt på en blomstrete rosa (men likevel mandig og knallbarsk) sky.

Jeg har til og med spilt inn ei plate.

Derfor har jeg svært få bekymringer, noe som er overraskende ettersom jeg er voksen. En av min fars oftest repeterte visdomsord var “det kan ikke være artig, alt her i livet.” Og han hadde rett, gammer’n. Alt er ikke artig, se på Robert Stoltenberg for eksempel. Men på ordentlig: Jeg tror ærlig talt det er slik at hvis man har det super-staselig på alle fronter, så kreperer man. Hjernen takler ikke at alt er helt perfekt og nydelig i alt for lang tid i strekk. Og jeg har ingen reelle problemer. Dermed må hjernen finne nødløsninger.

Litt sånn som TV2, da de ikke fikk en ordentlig programleder og måtte ta til takke med en snøvlende, senil gamlehjemspasient. Stakkars Yngvar Numme som må dra rundt på det der.

Min nødløsning er tydeligvis unødvendige irritasjoner. Ettersom jeg lever i en silkeboble fylt med pelskledde ponnier, alt øl og godteri jeg vil ha og min egen Robocop, har hjernen min bestemt seg for å opprettholde gladbalansen med å irritere meg med ting som egentlig betyr mindre enn ingenting. Du vet lukta av springvann? Mindre enn det.

Jeg har nå gått inn i et helt nytt stadie av irritasjon-evolusjon. Det er nå irriterende å irritere seg over at man blir irritert av ting som ikke er irriterende.

Jeg irriterer meg mest over meg sjøl. Jeg er jo her hele tida. En ting som virkelig har gått inn på meg i det siste er det jeg sier når jeg skal ta farvel med folk. For alle andre enn meg hører at jeg sier “adjø.” Det er teit nok det, naturligvis. Hvem andre enn Kåre Willoch og Terje Schrøder sier “adjø”? Men det stopper ikke der. Selv om det høres ut som jeg sier “adjø”, sier jeg nemlig “adieu“.

"Hva det betyr? Det betyr at du bør begynne å si 'ha det', du vet, som normale folk."

Og det irriterer meg grenseløst, selvfølgelig. Det er så ubetydelig og idiotisk at det heldigvis bare varer en svært kort stund. Og jeg er helt sinnsfrisk og glad i flere timer i strekk etter det. Jeg går ikke rundt som en tulling og spises opp innvendig fordi jeg i et brøkdel av et sekund oppfatter meg sjøl som en pompøs tosk helt uten grunn, jeg er jo ikke en galing heller. Det er bare et bittelite øyeblikk der jeg prøver å få hjernen min til å begynne å brenne, og så er det over.

Helt til jeg slår på TV’n.

Argh, dette skjer HVER GANG jeg slår på TV'n!

Nå snakker jeg ikke om ting som er helt legitime irritasjonsmomenter, som at M’en i MTV faktisk står for Music, hyppigheten av reklamer på Discovery, dårlige undertekster eller Christer Falck.

Jeg irriterer meg over at NRK veksler mellom å kalle sine nyhetssendinger “revy”, “nytt” og “nyheter”.
Jeg irriterer meg over de så 2004 museklikk-lydene som benyttes i enkelte el-kjede-reklamer.
Jeg irriterer meg over at han krøllete fyren i Top Gear lager for mye lyd på innpust.
Jeg irriterer meg når nyhetsankeret snakker plettfritt nynorsk, og bulletin-teksten nederst på skjermen er på bokmål.
Jeg irriterer meg over at Viasat4 promoterer Cops som “Cops”, når alle vet at det heter “Verdens villeste politivideoer” på norsk.
Jeg irriterer meg over at Animal Planet aldri viser dokumentarer om jerv.

Nå må jeg innrømme at jeg fant på disse akkurat nå, for anledningen. Det er ene og alene fordi de TV-tingene som irriterer meg til daglig er glemt fortere enn du kan si “¤“.

Dette er deg. Så kul så du ut da du tenkte på hvordan "¤" uttales.

Som jeg nevnte innledningsvis, så har jeg det bedre enn Kim Friele på Tupperware-party. Og så lenge slike små-irritasjoner er den kjeppen hjernen min velger å hive i lykkehjulet for å unngå at jeg går rundt og flirer som en adrenalinvrengt hyene, så er det helt i orden.

Det var det i denne omgang. Adieu.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Helse, Livet (duh) and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Rekordforsøk: irritasjon

  1. Albin says:

    Og ikke for å glemme klassikeren: Når NRK sier at en idrettsutøver er østerrisk.Er da vedkommende fra Østerrise ??
    I og med at det nærmer seg vnteridrettssesongen vil dette bli en kime til stor irritasjon de kommende måneder.

  2. Viggo Olden says:

    Synes du kunne avse noen ord på de som sier: “ressisjør”.
    Bare hyggelig :)

  3. Erlend says:

    Kanj det vær at ¤ uttales xxx?
    Fikk no hør det av en ranjdom en.

  4. Erlend says:

    Fant det ut etter å ha snakka med en eller annen viktig fyr på stortinget!
    Det e et generisk valutategn, og kanj kalles “pengetegn”.

Leave a Reply

