Julegaveliste: kjøretøy

Da er det oktober, og ifølge butikkvinduene er jula bare et kvarters tid unna. Jeg tenker at jeg sannsynligvis allerede er for seint ute, men skitt au: Ny føljetong! Tett, og like presist, som hagl vil jeg de kommende ukene presentere min ønskeliste for julegaver. Så følg med, folkens, ta opp notatblokka og gjerne et forbrukslån!

Min[e] faste leser[e] (hei mamma) har fått med seg at jeg benytter offentlig transport daglig til og fra jobb, og er ofte ikke særlig fornøyd med det. Ustabile avgangstider, ustabil reisetid og ustabile medpassasjerer med tilhørende ustabile lukter fører til ustabilt humør. Som følge av dette har jeg innsett at jeg sikkert er moden for et sertifikat! Det jeg har fra Hunderfossen har dugd lenge, men det er litt fillete i kanten. Og ettersom anskaffelse av et ekte statsgodkjent førerkort koster både skjorta, fletta og flesk, ser jeg for meg at jeg ikke får råd til å kjøpe et standsmessig kjøretøy når den tiden kommer. Hva kan være bedre da enn å ønske seg et til jul?
Her er de tre som står øverst på ønskelista:

3: Audi Snook
Trygde-Mercedes slår til med et kjøretøy som ikke kjører på fire hjul. Ikke tre eller to heller. Faen, det har jo ikke en gang ett hjul. Det har en ball.

Jeg ønsker meg også å være forbipasserende vitne til en kollisjon mellom to sånne.

Drit i at det er bare én bokstav unna å hete “Snooki”. Dette er som om Apple skulle designet en hi-tech-snurrebass, lagd en 12:1-modell og hivd den på veien. Man sitter der uten ratt og pedaler, men hendene rundt en joystick og livet sitt i hendene på førstegenerasjons teknologi, noe som alltid er en god idé. Jeg ser for meg at dette er det perfekte transportmiddel for en som er i besittelse av et ferskt sertifikat og vil ta oppmerksomheten bort fra det faktum at man kjører som Jan Thomas i en bob-bane.

Tar liksom litt sjarmen bort fra carpooling. Pooling, tok du'n?

Audi Snook er så bonkers at man kan ikke la være å få lyst på en. Forbipasserende og møtende trafikk vil ganske sikkert tro at de enten er vitne til et bevis på tidsreise, eller at de bør begynne å lete etter norsk/romvesensk-lommeparlører. Nå kan man jo argumentere for at de romvesene som kommer seilende i en Audi Snook ikke ser verken smarte, sympatiske eller spesielt farlige ut. Og farlig = ønskelig. Which brings me to:

2: General Electric Quadruped
Som de kule gutta sier: Holy fuckin’ hells yes.

Jeg har fått meg bil. Mazda. Mazda Of Puppets.

snakker vi. Ingenting sier “sjelebrenner” så hardt som en god, gammeldags Quadruped. Den så dagens lys i 1969, noe som betyr at den er et veterankjøretøy. Jeg sparer altså både på forsikring og veiavgift! Jeg vet ikke hvordan den er å vedlikeholde, men gamle kjøretøy fikses da med en binders og litt Sor-Bits. Quadruped ble utviklet av GE for det amerikanske militæret, og hvis vi skal tro denne videoen er dens fremste egenskap å sparke bort biler.

Unnskyld, denne plassen er reservert for kjøretøy som kan danse riverdance.

Denne får deg til å føle deg like tøff som Agent Ripley og T-800 på en gang. Det hadde blitt mye enklere å stå opp om morgenen hvis jeg hadde visst at jeg skulle stampe meg på jobb i en Quadruped. Jeg måtte dessverre ha stått opp 3 timer før jeg jeg hadde lagt meg, ettersom dette fabelaktige fremkomstremediet har en maksfart på 5 km/t. Og jeg hadde sannsynligvis dødd lenge før de 5 kilometrene, ettersom man kjører Quadrupeden ved å bevege voldsomt på sine egne armer og bein. De som har prøvd å manøvrere en har holdt ut i omtrent tre kvarter før de kom ut like maltrakterte som Sweet Child O’ Mine etter Sheryl Crows behandling.

Jeg trenger med andre ord noe som får meg frem før jeg får gikt. Og gjerne noe som ikke krever at man må være Olaf Tufte for å operere maskinen. Og det må være kult.

1.  Terrafugia Transition
Jepsi epilepsi, det er så enkelt som en flygebil. Den får plass i garasjen, kan huse to personer, og den er straks tilgjengelig.

Jeg har fått meg bil. Toyota. ToyoTA AV!

Og den koster like mye som en ti år gammel dritkjedelig Ferrari 360. Den eneste ulempen med Terrafugia Transition er at det er vanskelig å si “Terrafugia Transition.” Og ja, så må jeg få ordnet meg med en rullebane. Men rent bortsett fra det så er dette soleklart det kjøretøyet jeg kunne ofret venstre albue, øyenbrynene og baconavhengigheten min for. Da hadde jeg sikkert hatt råd til å ta flysertifikat også.

For dette er ikke tull: Terrafugia Transition er planlagt lansert i løpet av våren 2012. Og jeg vil ha en. Minst. Kanskje en snerten rød en også, til ferieturer. Jeg tror ikke jeg trenger å forklare dere hvorfor dette er nummer en på lista. Det er en fordømrade flygebil.

Sjøl om denne hadde vært å foretrekke. Ok, vent da: "Jeg har fått meg bil. Det er en Opel Kadett-var-dett."

Kjenner jeg slekt og venner rett, så vil de ignorere mine ønsker, og jeg blir sittende på julaften med to sengesett, en dusjsåpe og tårer nedover kinnet som vanlig. Men denne gang skal jeg ikke smile tappert mens jeg slurper ribbefett og forbanner Sølvguttene i mitt stille indre. Hvis jeg ikke får ett av ønskene mine oppfylt i år vil det få konsekvenser!

For å maksimere mitt uttrykk for misnøye ser jeg meg nødt til å markere et gigantisk faen ta. I stedet for å spinke og spare meg til fant for et skarve førerkort, skal jeg investere i et fremkomstmiddel som ikke bare utstråler “drit og dra”, det brøler “se hva dere har stelt i stand, nå er jeg en vandrende langfinger til hele menneskeheten

Dette er meg i januar 2012:

I en rullestol. MED PEDALER.

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Helse, Julegaveliste, Livet (duh) and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Julegaveliste: kjøretøy

  1. Pingback: Julegaveliste: leketøy | shandiosa

  2. Pingback: Julegaveliste: møbler | shandiosa

Leave a Reply

