Julegaveliste: ikke til meg

Jula sniker seg stille, men akk så effektivt, på strømpelesten og det er viktig å være føre var med gaveønsker. Jeg har tidligere lagt ut mine ønsker for jula, nærmere bestemt kjøretøy, leketøy og møbler. Og selv om jeg synes jeg allerede har gjort en god gjerning med å være særdeles konkret og tidsnok med listene, er det faktisk ikke bare jeg som fortjener gaver. Dermed bruker jeg dette innlegget til noe så uselvisk som ei ønskeliste på vegne av noen andre. Noen som sitter, ligger og står meg nær. Noen som har verken WordPress-konto, touchmetode-egenskaper eller et ordforråd som omverdenen vil ha særlig glede av. Jeg har et kjæledyr.

Ikke denne kjælejerven som ble tilbudt meg. Da satte min marginalt bedre halvdel ned foten.

Jeg har katt. Og ettersom jeg er overbevist om at katta bruker all sin fritid (det vil si, all sin tid) på å finne ut hvordan hun best kan myrde meg, er det i min beste interesse å ønske henne alt godt. Så, med håp om å være helskinnet frem til jula 2012: Ønskeliste for katta!

3. En hobby

3. vannrett... S _ Ø V _ U G _ R ... "demon" på 9 bokstaver....

Katta går tross alt og kjeder seg store deler av dagen. Og natta. Jeg tror dette medvirker til det latterlig uberegnelige reaksjonsmønsteret udyret fremviser foran sine humanoide samboere. Det hadde vært sunt for henne å ha en hobby. Men det er da ikke så lett å finne noe passende? Det er lett for meg å bestemme meg for at “jess, nå skal jeg utforske den vidunderlige verden som er makramé”, men katter har litt mer begrenset interessefelt. Her er det viktig å bruke huet. Hva vil være en passende hobby for kattekreket? Jeg vet hun liker å utforske naturen, og at livet utendørs er noe hun har rimelig sansen for. Noe annet hun liker er mat. Og å jakte. Og noe hun definitivt ikke liker er andre katter. Dermed er det veldig få alternativer som gjenstår. Blant de alternativene finnes heldigvis den perfekte hobbyen for katta.

Jeg kan fortsatt SMAKE hysens frykt.

2. Et hjem i hjemmet

Ikke all verden, men leia er lav. Og... leia er lav.

Katta har naturligvis et visst instinkt og behov når det kommer til territorie. Og det kan bli litt slitsomt hvis katta ikke har et eget sted i huset som er tilfredsstillende. Følgene av det blir jo at katta prøver å erobre møbler, tepper og dusjkabinett som ikke er hennes. Og det er ikke mye stas å ha sin helt egne plastpose sånn i lengden. Man må sikre at skinnet er happy, og unngå at hvitevarene en dag er off-limits fordi katta har lagt sin elsk på dem.

Stekes i seks timer på tjuetre grader.

Og det holder ikke å kjøpe noe kryssfinér, filt og ståltråd her i gården. Meninga er jo at utysket skal elske livskiten av opplegget. Man kan ikke ta den risikoen det vil være å spare på noe i denne sammenhengen. Hadde det vært opp til meg (og ikke pængboka) skulle hun selvsagt fått sitt eget Taj Mjauhal. Eller et klorosseum. Så da er det bare å saumfare verdensveven etter det nærmeste man kan komme et kattepalass. Du må gjerne prøve å finne et mer staselig et (jeg er genuint interessert), men inntil videre er det dette som innehar ønskelisteplass:

Empurrrrrrr State Building.

1. Evne til å takle omverdenen

Sun Tzu er flott på papiret, men hjelper lite i det daglige.

Innekatt, født i Sokndal, konstant plaget av laserpekere og Spice Girls. Der har du biografien til katta mi i skrivende stund. Den har ikke levd så mye. Det har selvfølgelig med å gjøre at høydepunktet i uka er når hun kan sitte i vinduskarmen og se på fulle studenter. Og den største trusselen hun opplever er når vaskemaskina lager lyder. Jeg regner med at katta egentlig vil ute og slåss, jakte og pule som normale katter, men hvis hun hadde blitt sluppet løs i bakgården nå ville hun blitt medisterdeig før du rekker å si “Hent kameraet, kjerring! Dette må selges til Animal Planet!”

Med andre ord må katta finne en måte hun kan leve i det fri uten å frykte fatalities og headshots.

So you think you're Jin Kazama? That don't impress me much.

Epic win-epic win-situation. Ikke bare vil sokndalingen bli nærmest usårlig, men jeg kan være stolt vitne til en massiv Cringer/Battle Cat-forvandling. Katta kan gå i fred, ingen vil våge å by opp til fight med et forkromma rovdyr. Og jakten vil gå som en lek!

Hvis da ikke...

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Julegaveliste and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

