Mitt nyttårsforsett 2012

Nytt år, nye muligheter. Det er det vi sier. Endelig er årsskiftet her, da vi virkelig har en anledning til å ta grep og gjøre oss til bedre mennesker. Frem til nå har jeg fnyst av denne hangen til å sette tragiske mål (man aldri klarer å innfri) for seg sjøl tvert man skifter kalender. Slutte å røyke, trene mer, spise sunnere, slå husdyrene sine kun når de fortjener det (og aldri mer i fjeset) og så videre.

Men i år er det et område jeg virkelig kunne tenke meg å justere meg sjøl på. Det handler ikke om at jeg synes jeg er en ræva person som virkelig trenger å gjøre drastiske endringer for å kunne gå ut blant folk uten skam, sjøl om det sikkert stemmer. Jeg kunne med fordel blitt mer ydmyk, slutta å røyke, bevegd meg litt innimellom og spist mindre ostepop.

Men litt for ofte havner man i en typisk må-man-så-må-man-situasjon.

Men hvor er artigheta i det? Jeg tror steinhardt på idéen om at livet ikke er stort mer enn underholdning, og de som tror noe annet er på feil spor. Den tanken fører til at jeg har det storveies, og drar nytte av alle som mener de har funnet en dypere mening med livet; hjelpe andre, gjøre verden til et bedre sted, dele godene, and all that jazz. Jeg sier ikke at det er idiotiske verdier, disse folka er jo en uvurderlig ressurs som gjør det mulig for meg å ha det fantastisk. Takk, forresten.

Dere gjør det mulig for meg å bruke internettplass på bilder som dette, uten at jeg føler meg skyldig i det hele tatt. Takk igjen.

Jeg har altså et nyttårsforsett for 2012. Og for en gangs skyld er jeg ikke bare egoistisk og snørrhoven. En ting først, bare: “snørrhoven?” Hva er det for et uttrykk? Jeg vet jo at det betyr å være en bedrevitende, arrogant dåsemikkel med for høye tanker om seg sjøl, men “snørrhoven?” Hoven som følge av overproduksjon og/eller unødig lagring av snørr innvendig? Så mye snørr at man hovner av det? “Han holder på å bli en ekkel besserwisser. Jeg tror vi snakker en hevelse grunnet usunn snørrmengde”.

Jeg skal bli bedre til å kjefte på fremmede

Dette er nyttårsforsettet, og mitt bidrag til Fellesskapet 2012. La meg forklare.
Jeg mener ikke at jeg skal gå rundt og brøle ufølsomme fornærmelser mot tilfeldig forbipasserende. Da ville forsettet vært “jeg skal bli institusjonalisert innen februar”, noe jeg tenkte å spare til tidligst 2014. Jeg snakker om at det finnes så mange forferdelige folk der ute, så mange uspiselige mennesker som sprer dårlig stemning og har evnen til å ødelegge dagen til folk på kort tid. Og ofte vet de det ikke sjøl. Og det er her jeg kommer inn.

Og kanskje kommer jeg inn her også etterhvert.

Noen må være der for å fortelle buljongmarinert fjærkre at de er suppegjøker. Jeg husker et perfekt eksempel fra omtrent åtte-ni år sida: Et par kompiser og jeg var på lokalpuben og tok et par rolige pils. Og lokalpuben (som lokalpuber flest) har sine stamgjester, og som lokalpub-stamgjester flest var også disse renspikka kålhoder. Vi sto ute ved inngangen som to grupper; oss og stamgjestene. De skula på oss på ekte kåbbåyvis, men vi fikk ikke mer pes enn som så. Så kom det en fyr gående på vei inn til puben, og han var av utenlandsk opprinnelse, Pakistan eller deromkring. Da gulpes det opp en kvikk replikk fra den dominante stamgjestehannen: “Døh, Maliks e længer nerri gata hær”.

For uinvidde kan det opplyses om at Maliks er en halvshabby restaurant like ved som er drevet av tyrkere. Vanligvis ville man reagert på rasist-vitsen med å sende hverandre megetsigende blikk og kanskje gå et annet sted, men en av mine kompiser snur seg sakte (se for deg Robocop) mot vitsemakeren og sier “hold kjeften din”. Dette blir besvart med flakkende blikk og hånende humring. Kompisen min følger opp: “Sånn sier du bare ikke. Tenk det, men tvert du tenker på å si det; hold kjeften din”. Så drakk vi opp og gikk.

Ingen av oss hadde problemer med å følge kompisen vår videre derfra.

Det er dette jeg mener, det er dette jeg vil til livs. Folk som har en udugelig holdning koblet med tankeløshet for hva egne hverdagshandlinger fører til. I min fantasiverden (som jeg tross alt lever i) førte denne episoden til at pubhelten kanskje tenkte en ekstra gang over hva han hadde sagt, og kanskje han innså at det var en idiotisk ting å si. Kanskje han opparbeidet seg et lite filter som ikke slapp igjennom slike hjernedøde kommentarer de neste tre ukene. Og det er på en måte godt nok. Det er en forandring.

Jeg skal altså etterstrebe å kjefte på fremmede. Når jeg står i kø på kafeen og hu foran meg får vite at de er tomme for vannbakkels og reagerer med å bli sutrete og sier surt til hu bak kassa at “da kan dere kanskje endre på skiltet utafor som reklamerer for vannbakkels til 38 kroner da, dere lyver jo til kundene. Er det sånn dere driver butikk?“, så skal jeg tappe henne lett på skuldra og si rolig “Slapp av litt, menneske. Hvis vannbakkels er så livsviktig for deg at du føler at du må ruinere arbeidsdagen for folk, foreslår jeg at du kjøper deg ei kokebok og lager din egen vannbakkels helt slik du vil ha den. Kanskje du til og med kan drive din egen butikk?”

Når jeg er på bussen og noen 11-åringer spør bussjåføren om når den-og-den bussen går dit-og-dit og bussjåføren svarer bryskt med “bussrutan står rett bak dåkk”, lukker døra og kjører videre, skal jeg glatt overse “forstyrr ikke føreren”-skiltet, høre med sjåføren om han kanskje kan forstå at bussrutene ikke er like enkle å lese for prepubertale, om han kanskje burde anerkjenne sin status om servicearbeider, om han husker hendelser fra sin egen barndom med autoritære figurer som fikk ham til å føle seg teitere enn syltelabber, om han føler at han er blitt en positiv bidragsyter til samfunnet og om han trenger et lommetørkle til alle de tårene.

Så skal jeg ta over resten av bussruta mens han bygger seg sjøl opp igjen ved å lære seg "I hildringstimen" på trekkspill.

Dette er perfekt. Jeg iverksetter det jeg mener er gode tiltak, og får forhåpentligvis litt underholdning ut av det.

Jeg skal ta i bruk alle mine etthundreogåttitre centimeter for å ruve over utidige unger som synes det er artig å smøre makrell i tomat på biler, jeg skal si i fra med fynd og klem når Anne B. Ragde tror hu kan snike i barkø, jeg skal løpe opp syklister som sykler altfor sakte til å være i veibanen og fortelle dem hvor David kjøpte ølet, jeg skal høyt og muntert si “hei på deg din blei” til han mutte bak Rema-kassa som ikke ser på folk en gang, jeg skal ikke ta fem flate øre for å si ifra (at jeg ikke tar fem flate øre for å si ifra) når folk konstant avbryter andre, og jeg skal hysje på og irettesette idioter som ødelegger kinofilmen eller konserten. Alt for en bedre verden.

Jeg skal bli et vandrende leserinnlegg. Godt nyttår!

About Shandiosa

hobbymusiker, filmentusiast, språkpetimeter, deltidsartigkaill, casual gamer, periodisk teknonerd, avslappet rent politisk, ateist, latsabb, ølhund og i utgangspunktet positivt innstilt til det meste.
This entry was posted in Helse, Livet (duh) and tagged , , , . Bookmark the permalink.

15 Responses to Mitt nyttårsforsett 2012

  1. boing says:

    “Jeg snakker om at det finnes så mange forferdelige folk der ute, så mange uspiselige mennesker som sprer dårlig stemning og har evnen til å ødelegge dagen til folk på kort tid. Og ofte vet de det ikke sjøl. Og det er her jeg kommer inn.”
    Men kjære du, er det noen som lager dårlig stemning så er det faen meg deg!

  2. Maia says:

    “Noen må være der for å fortelle buljongmarinert fjærkre at de er suppegjøker”
    Hahahaha, du er virkelig fantastisk! Er så glad for at jeg fant denne siden.

  3. orcadorsala says:

    Gode forsetter, dette. Kan du bli med meg på kino og hysje? Og kanskje fortelle kidsa at de kan slå av mobilene sine og ikke tazte når de skal se film?

  4. Men ingen tenker på den stakkars jævla kassadama som har jobbet der i 34 år med lav lønn, stressende dager, 5 grinunger, alkoholisert mann, og som 5 minutt tidligere fikk beskjeden om at huslånet er sagt opp.
    Eller den stakkars bussjåføren som akkurat har fått fyken på grunn av at han var dumsnill og tok på seg skylden for noe en kollega hadde gjort på julebordet.
    neida, bare stå der du, og kall henne en blei for at hun ikke ga deg et smil med et glimt i øyet når hun spør om du vil ha pose, eller vær viktigper til bussjåføren (som forøvrig også vil gjøre at resten av passasjerene vil bli littegrann forsinket i det de skal gjøre ) når det eneste som står i hodet på ham er hva han skal gjøre neste gang husleie og regninger skal betales.
    Fy Faen din dobbeltmoralske falske jævel, det er du som kommer til å besserwisse rundt deg selv overalt i din omkrets, og ødelegge for folk rundt overalt!
    Jeg begynner å tro at du skrev dette innlegget kun i håp om at noen kanskje der ute skulle få et inntrykk av at du faktisk er en mann med kloke tanker, og som bruker dem til å gjøre verden til en litt bedre plass å være.
    Vel, MEG lurer du ikke!

    • Shandiosa says:

      Rull nå for faen inn, fitteroy. Det handler om å ha litt yrkesstolthet, om å være en føkkings profesjonell. Jeg driter vel en lang brun en i om kassadama nettopp har fått tyfus eller om bussjåføren lurer på om han kan å knyte renneløkke. Gjør jobben din slik den skal gjøres.

  5. Jeg har aldri påstått at jeg har yrkesstolthet. skriver ekstra sakte nå bare for å understreke det.

    wikipedia:

    Selskap er i Norge i juridisk forstand en kommersiell organisasjon som i Selskapsloven defineres som «økonomisk virksomhet som utøves for to eller flere deltakeres felles regning og risiko»

    Vel, jeg er da vel rolig nok av meg? Ikke så høy risikofaktor med andre ord?
    Og lønnsmessig så ligger jeg da vel sånn nogenlunde høyt nok over den norske gjennomsnittslønn? Hva faen er problemet? HÆ?

  6. vel, du kaller meg ihvertfall Roy nå, og ikke fitteroy.
    velger å tro det er av anger. vi snakkes i neste selskap da…

  7. Viggo Olden says:

    Vil du hjelpe meg i kampen mot idiotiske parkeringer ved å skrive “Rævva parkering” i lakken på bilene som tar to plasser med nøkkel? Jeg gidder nemlig ikke vente til de kommer tilbake til bilen…

Leave a Reply

